Standardy Ochrony Małoletnich
przed krzywdzeniem
w Przedszkolu w Żółwinie




Podstawy prawne: 

 

-        Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)

-        Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2012, poz. 1169)

-        Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359) 

-        Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606)

-        Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.) 

-        Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249)

-        Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900)

-        Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.)

-        Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781)

-        Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta” (Dz. U. 2023 poz. 1870)



 

 

Preambuła

 

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żółwinie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu placówki traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest zatem stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Dobro i bezpieczeństwo dzieci są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników przedszkola.

 

Standardy ochrony dzieci to zasady, których przyjęcie sprawia, że dana instytucja jest bezpieczna dla dzieci – jej personel potrafi zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka oraz podjąć działania profilaktyczne i interwencyjne. W sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – standardy określają zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazują odpowiedzialność osób zatrudnionych w przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.

 

Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

 

 

Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Przedszkola w Żółwinie. Standardy obejmują trzy obszary:

 

 

Standard I. PERSONEL, który określa między innymi:

1.      Zasady bezpiecznych relacji personelu przedszkola z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie przedszkola są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie
z dzieckiem.

2.      Zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia,
w zakresie:

-        rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,

-        procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,

-        odpowiedzialności prawnej pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji.

3.      Zasady przygotowania personelu pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami do edukacji:

-       dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,

-       opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.

 

Standard II. PROCEDURY, który określa między innymi:

1.      Jakie działania należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.

2.      Zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży

3.      Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych,

4.      Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci.

 

 

Standard III. MONITORING, który określa zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

 










 

Rozdział I

Słowniczek terminów używanych w dokumencie

 

§ 1.

 

·         Dziecko/ małoletni - każda osoba do ukończenia 18. roku życia

·         Personel - każdy pracownik Przedszkola bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.

·         Opiekun dziecka - osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy

·         Krzywdzenie dziecka - popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie

·         Dane osobowe dziecka - wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka

·         Zgoda rodzica dziecka - oznacza zgodę co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy poinformować o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny

·         Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci

·         Przedszkole/ placówka – każdorazowo oznacza Przedszkole w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żółwinie

·         Dyrektor – każdorazowo oznacza przede wszystkim Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Żółwinie (który może delegować część uprawnień na Wicedyrektora ds. Przedszkola – wówczas ,,Dyrektor” oznacza Wicedyrektora)

·         Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem - wyznaczony przez Dyrektora psycholog zatrudniony w przedszkolu, sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce

·         Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem = standardy

·         Standardy – skrótowe określenie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

 

 

 

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci


§ 2.

 

1.      Wszyscy pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci takie jak:

-        zaniedbanie pod względem higieny osobistej, dziecko nie jest ubrane odpowiednio do warunków atmosferycznych, a także nie ma zapewnionych przyborów szkolnych (sytuacje powtarzające się),

-        boi się rodzica/opiekuna,

-        występowanie długotrwałego, silnego, niemożliwego do ukojenia płaczu,

-        symptomy opóźnienia w rozwoju fizycznym lub emocjonalnym,

-        strach przed określonymi osobami, sytuacjami, miejscami i nasilony niepokój,

-        zachowanie w sposób nieadekwatny do wieku (zbytnia infantylność lub nadmierna dojrzałość)

-        sprawia wrażenie głodnego, apatycznego, rozkojarzonego,

-        nie ma zapewnionej koniecznej opieki medycznej dot. np. korekty wzroku (okulary) lub przychodzi z niepokojącymi objawami chorobowymi na zajęcia (co się powtarza i nasila),

-        występują widoczne obrażenia ciała, których pochodzenie trudno jest mu wyjaśnić (obrażenia są w różnej fazie gojenia; wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niespójne itp.),

-        niechętnie udaje się do domu, z rozmowy wynika, że po zajęciach nie chce wracać do miejsca zamieszkania,

-        występują powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości, moczenie, moczenie nocne, zanieczyszczanie kałem, a także zaburzenia jedzenia, odmowa jedzenia lub nadmierne objadanie się, wymioty, itp.,

-        występują skrajne zachowania: jest bierne, apatyczne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, prowokuje itp.,

-        występuje uzależnienie od internetu (gry komputerowe, świat wirtualny),

-        zauważalne są objawy wskazujące na zażycie środków psychoaktywnych,

-        jest rozbudzone seksualnie nieadekwatnie do sytuacji i wieku; w rozmowach z rówieśnikami i dorosłymi nawiązuje do tej tematyki, prowokuje takie rozmowy, bądź ostentacyjnie wypowiada się na ten temat w grupie rówieśniczej,

-        zauważalna jest duża zmiana (zarówno w kierunku apatii, depresji, obniżenia nastroju, jak i zbytniego pobudzenia, agresji),

-        używa wulgaryzmów w obecności innych dzieci i osób dorosłych, jego zachowanie jest prowokujące i agresywne.

 

2.      Jeżeli z objawami u ucznia współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców lub opiekunów to:

-        rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące, sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn niepokojących zachowań dziecka, jego obrażeń,

-         rodzic (opiekun) odmawia lub nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka, nie chce udzielać informacji, nie odbiera telefonów, nie komunikuje się przez e-dziennik (brak odpowiedzi), nie odbiera pisma w sprawie długotrwałej absencji,

-        rodzic (opiekun) poddaje małoletniego surowej dyscyplinie, a także poniża dziecko werbalnie, jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy (nie interesuje się konsekwencjami zachowania),

-        rodzic (opiekun) często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa małoletni;

-        rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji lub zachowuje się agresywnie, ofensywnie w stosunku do małoletniego, nauczycieli,

-        rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji, wypowiada się niespójnie,

-        rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby małoletniego,

-        rodzic (opiekun) faworyzuje jedno z rodzeństwa,

-        rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym,

-        rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.

 

3.      W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy po konsultacji z Dyrektorem, podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

4.      Pracownicy na bieżąco monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

5.      Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko i dziecko-dziecko ustalone w placówce, zamieszczone poniżej.


Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi w Przedszkolu obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad oraz oświadczenie o niekaralności pracownicy potwierdzają podpisaniem oświadczenia (Załącznik nr 1).

 

 

 

 

 

 

 

I.       Relacje personelu Przedszkola

 

Każdy pracownik Przedszkola jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi w Przedszkolu i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.

 

II.    Komunikacja z dziećmi

 

1.      Pracownik zobowiązany jest:

a)      zachować cierpliwość i szacunek,

b)      słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji,

c)      informować dziecko o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę oczekiwania dziecka,

d)      szanować prawo dziecka do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,

e)      zapewniać dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć nauczycielowi/pracownikowi Przedszkola i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

2.      Pracownikowi zabrania się:

a)      zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania dziecka oraz podnoszenia głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci,

b)      ujawniania informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci; obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej,

c)      zachowywania się w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

 

III. Działania realizowane z dziećmi

 

1.      Pracownik zobowiązany jest:

a)      doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd,

b)      unikać faworyzowania dzieci.

2.      Pracownikowi zabrania się:

a)      nawiązywania z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę,

b)      utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja Przedszkola nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów oraz samych dzieci,

c)      proponowania nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich,

d)      wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych – nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów czy prezentów składkowych.

3.      Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane Dyrektorowi. Jeśli pracownik jest ich świadkiem, zobowiązany jest reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

 

IV. Kontakt fizyczny z dziećmi

 

1.      Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.

2.      Pracownik zobowiązany jest:

a)      kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie,

b)      być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,

c)      zachować szczególną ostrożność wobec dziecka, które doświadczyło nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania; takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi; w takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.

3.      Pracownikowi zabrania się:

a)      bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej dziecka w jakikolwiek inny sposób,

b)      dotykania dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,

c)      angażowania się w takie aktywności jak udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.

4.      W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, pracownik zobowiązany jest unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem. W każdej czynności pielęgnacyjnej i higienicznej, związanej z pomaganiem dziecku w ubieraniu się i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu czy korzystaniu z toalety, pracownikowi powinna asystować druga osoba zatrudniona w Przedszkolu. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi należą do obowiązków pracownika – zostanie on przeszkolony w tym kierunku.

5.      Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku.

6.      Kontakt fizyczny z dzieckiem musi być jawny, nieukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik będzie świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zobowiązany jest zawsze poinformować o tym osobę odpowiedzialną (np. nauczyciela, dyrektora) i/lub postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.

 

V.    Kontakty pracownika z dzieckiem poza godzinami pracy

 

1.      Obowiązuje zasada, że kontakt z dziećmi uczęszczającymi do Przedszkola powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

2.      Pracownikowi zabrania się zapraszania dzieci do swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).

3.      Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, dziennik elektroniczny, telefon służbowy – wyłącznie w przypadku odebrania dziecka po godzinie 17:00).

4.      Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, pracownik zobowiązany jest poinformować o tym dyrektora Przedszkola, a rodzice/opiekunowie dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

5.      Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.

VI. Bezpieczeństwo online

 

1.      Pracownik musi być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których może on spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, to również dzieci i ich rodzice/opiekunowie mają wgląd w cyfrową aktywność pracownika.

2.      Pracownik zobowiązany jest wyłączać lub wyciszać osobiste urządzenia elektroniczne w trakcie pracy.

3.      Pracownikowi zabrania się nawiązywania kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

 

 

Rozdział III

Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia

 

§ 3.

W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej – karty interwencji (Załącznik nr 2) i przekazania uzyskanej informacji Dyrektorowi. Tak sporządzoną notatkę załącza się do dokumentacji dziecka przechowywanej w gabinecie specjalistów w przedszkolu.

 

§ 4.

1.        Po uzyskaniu takiej informacji, Dyrektor wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu.

2.        Psycholog powinien sporządzić opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz sporządzić plan pomocy dziecku.

3.        Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

a)      Podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki

b)      Wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku ( jak np. rozmowy z małoletnim, rodzicami/opiekunami prawnymi, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, organizacja pomocy medycznej, przekazanie informacji o instytucjach udzielających pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia rodziny, w tym o formach pomocy dzieciom świadczonych przez instytucje, podjęcie współpracy z instytucjami zewnętrznymi w zależności od potrzeb)

c)      Skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

 

§ 5.

1.      W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: psycholog, wychowawca dziecka, wicedyrektor, inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym dziecku.

2.      Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu na podstawie opisu sporządzonego przez psychologa przedszkolnego oraz innych uzyskanych przez członków zespołu, informacji.

3.      W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie dziecka, dyrektor jest również zobowiązany powołać zespół interwencyjny. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

 

§ 6.

1.        Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom.

2.        Dyrektor informuje rodziców/opiekunów o obowiązku przedszkola – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

3.        Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

4.        Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.

5.        W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – przedszkole informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na piśmie.

 

§ 7.

1.        Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

 

 

 

 

Rozdział IV

Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich

 

§ 8.

1.             Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dziecka zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

2.             Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. We wszystkich działaniach przedszkola kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.

3.             Publikowanie zdjęć i filmów z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.

4.             Rodzice/opiekunowie dzieci decydują, czy wizerunek ich dzieci zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.

5.             Zgoda rodziców/opiekunów na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy  wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań.

 

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

1.             Prośbę o pisemną zgodę rodziców/opiekunów przekazywaną na początku roku szkolnego na wykonanie i publikację zdjęcia/nagrania o treści: ,,Mając na uwadze przepisy (art. 6 i 7) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Administratora, którym jest Zespół Szkolno-Przedszkolny w Żółwinie, danych mojego dziecka, w tym rejestrowanie jego wizerunku, w związku z udziałem mojego syna/córki  w konkursach oraz innych wydarzeniach, związanych z reprezentowaniem placówki na zewnątrz.” oraz ,,Jednocześnie wyrażam zgodę na wykorzystanie wizerunku mojego syna/córki  poprzez umieszczanie zdjęć (filmu) na stronie internetowej, stronie przedszkola na FB, na tablicach ściennych, w celu promocji działań przedszkola (zgodnie z zapisami art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).”

2.             Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska; jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, używamy tylko imienia;

3.             Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku, dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez przedszkole).

4.             Zmniejszamy ryzyko kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie następujących zasad:

-   - Wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście;

-   - Zdjęcia/nagrania  dzieci  koncentrują  się  na  czynnościach  wykonywanych  przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiają dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.

5.                  Rezygnujemy z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z przedszkola.

6.                  Wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci są rejestrowane i zgłaszane dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

 

 

Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Przedszkola

1.      Dzieci i rodzice/opiekunowie zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.

2.        W przypadku  rejestracji  wydarzenia  zleconej  osobie  zewnętrznej  (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) dbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:

-        zobowiązanie  osoby/firmy  rejestrującej  wydarzenie  do  przestrzegania  niniejszych wytycznych;

-        zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia;

-        niedopuszczanie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika przedszkola;

-        informowanie rodziców/opiekunów oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia, i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.

3.        Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów dziecka nie jest wymagana.

 

Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku

1.      W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie przedszkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:

-        Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki  dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów;

-        Zdjęcia lub nagrania zawierające  wizerunki dzieci  nie  powinny być  udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie dzieci wyrażą na to zgodę;

-        Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze sprawdzamy ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.

Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media

1.      Przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba, którzy chcą zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W powyższej sytuacji upewnimy się wcześniej, że rodzice/opiekunowie udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba, którzy chcą zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, zobowiązani są  udostępnić informacje:

-     Informację o imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę;

-   Uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał;

-   Podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.

2.      Personelowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka oraz bez zgody dyrekcji.

3.      Personel przedszkola nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje  mediom kontaktu do rodziców/opiekunów dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

4.      W celu realizacji materiału medialnego, dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń przedszkola dla potrzeb nagrania. Podejmując taką decyzję, poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie dzieci.

 

Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka

1.      Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, respektujemy ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalamy rodzicami/opiekunami i dziećmi sposób, w jaki osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych.

2.      Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie wyklucza dziecka, którego wizerunek nie  powinien być rejestrowany.

 

Przechowywanie zdjęć i nagrań

1.      Przedszkole ani jego pracownicy nie przechowują na nośnikach materiałów zawierających wizerunek dzieci. Po publikacji na stronie internetowej/ Facebooku, zdjęcia są kasowane.

 

 

 

 

 

 

§ 9.

 

1.        Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalenie wizerunku dziecka nie jest wymagana.                         

 

§ 10.

 

1.        Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

2.        Pisemna zgoda, o której mowa w pkt 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. umieszczony na stronie youtube.com w celach promocyjnych).

 

 

Rozdział V

Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych w Przedszkolu

 

§ 11.

 

1.      Dzieci w Przedszkolu nie mają bezpośredniego dostępu do internetu. Dzieje się to   tylko pod nadzorem pracownika Przedszkola.

2.      Dzieci w przedszkolu korzystają z monitorów interaktywnych, które wykorzystuje się do korzystania z materiałów edukacyjnych i gier edukacyjnych dostosowanych do wieku i możliwości dzieci.

3.        Nauczyciele w czasie prowadzonych zajęć korzystają na potrzeby edukacyjne z materiałów w internecie, które udostępniają dzieciom.

4.        Przedszkole podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające które jest systematycznie aktualizowane.

5.        Nauczyciele przeprowadzają z dziećmi cykliczne pogadanki dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.

6.        Przedszkole zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach.

 

§ 12.

 

1.        Rozwiązania organizacyjne na poziomie Przedszkola bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.

2.        Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w Przedszkolu jest Dyrektor.

3.        Do obowiązków tej osoby należą:

a)      zabezpieczenie sieci internetowej Przedszkola przed niebezpiecznymi treściami poprzez hasła oraz instalację i aktualizację odpowiedniego oprogramowania,

b)      przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści; w przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia

 

 

Rozdział VI

Monitoring – zasady przeglądu i aktualizacji standardów

 

§ 13.

 

1.        Dyrektor wyznacza psychologa przedszkolnego na osobę odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żółwinie.

2.        Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki Ochrony Dzieci, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń (załącznik nr 3) oraz za proponowanie zmian w Standardach Ochrony Małoletnich.

3.        Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów ochrony małoletnich przeprowadza wśród pracowników przedszkola, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.

4.        Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba wskazana w pkt 1 sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrektorowi.

5.        Dyrektor na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne  zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.

 

 

Rozdział VII

Zasady bezpiecznej rekrutacji nowych pracowników

 

§ 14.

1.             Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę małoletniego, oraz o toczących się względem niego postępowaniach karnych.

2.             Kandydat przed ostatecznym zawarciem umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, umowy o współpracy, wolontariacie itd., przedkłada w placówce zaświadczenie z KRK o niekaralności, a placówka dokonuje sprawdzenia pracownika/współpracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

Rozdział VIII

Procedury w przedszkolu

 

§ 16.

 

W Przedszkolu obowiązują procedury:

1.      Procedura przyprowadzania i odbieranie dzieci

2.      Procedura postępowania w razie podejrzenia, że dziecko odbiera z przedszkola rodzic  (prawny opiekun) będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków

3.      Procedura bezpieczeństwa w trakcie zajęć i zabaw w sali oraz korzystania z ogrodu przedszkolnego

4.      Procedura bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych poza terenem przedszkola

5.      Procedura bezpieczeństwa podczas wycieczek turystycznych i krajoznawczych

6.      Procedura postępowania w przypadku samowolnego oddalenia się wychowanka z miejsca prowadzenia zajęć (miejsca pobytu)

7.      Procedura postępowanie w przypadku występowania objawów chorobowych u dziecka

8.      Procedura postępowania w przypadku rozpoznania u dziecka wszawicy lub owsicy

9.      Procedura postępowanie w razie nieszczęśliwego wypadku dziecka

10.  Procedura postępowanie w przypadku konieczności udzielenia pierwszej pomocy wychowankom przedszkola

11.  Procedura postępowania w przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza dziecko przewlekle chore

12.  Procedura postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze i przejawiającym agresję

13.  Postępowanie w sytuacjach stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, wobec którego stosowana jest przemoc w rodzinie lub zachowania agresywne

14.  Procedura postępowania w przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza dziecko głodne  lub zaniedbane

15.  Procedura postępowania w przypadku przekroczenia prawa przez nauczyciela

16.  Procedura monitorowania osób wchodzących i opuszczających placówkę

17.  Procedura postępowania w przypadku awarii ogrzewania w przedszkolu

18.  Procedura postępowania w przypadku braku wody lub jej złej jakości

19.  Procedura postępowanie w przypadku pożaru

20.  Procedura przebiegu ewakuacji próbnej w przedszkolu

21.  Procedura antyterrorystyczna






 

 

Rozdział IX

 

Przepisy końcowe oraz zasady i sposoby udostępniania rodzicom/ opiekunom prawnym/ faktycznym oraz małoletnim standardów w celu zaznajomienia się nimi i ich stosowania

 

§ 17.

 

1.                  Cały personel przedszkola pracujący z dziećmi i ich opiekunami jest przygotowany, by edukować dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem oraz opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.

2.                  Personel dysponuje materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnie je wykorzystuje.

3.        W przedszkolu zatrudniany jest przygotowany merytorycznie i sprawdzony personel, a dzieci i opiekunowie mają możliwość poszerzenia swojej wiedzy na temat ochrony przed krzywdzeniem.

4.        Przedszkole dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.

5.        W przedszkolu wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

6.          Skrócona wersja standardów zawiera piktogramy, obrazki itp. ułatwiające jej zrozumienie przez wychowanków przedszkola.

7.        Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

8.        Ogłoszenie Standarów Ochrony Małoletnich następuje poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Zespołu (wersji pełnej) oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu na terenie Przedszkola (wersji skróconej) i wywieszenie w wersji obrazkowej – przeznaczonej dla dzieci.

 

 

Załącznik nr 1
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich


                                                                                  .........................................................................
                                                                                                                             (miejscowość, data)

 


                                                           Oświadczenie

o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich


Ja,.................................................................................................................................................,
nr PESEL.................................................................... oświadczam, że nie byłam/em skazana/y

za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne
w tym zakresie.

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi
w Przedszkolu w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żółwinie i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

 

                                                                                  .........................................................................
                                                                                                              (podpis)

 

 











 

Załącznik nr 2

Notatka służbowa - karta interwencji


                                                                                                      ……………………………….

       (miejscowość i data)

 

 

 

 

1.         W dniu …………………… o godz. ……………. miała miejsce sytuacja (opis sytuacji/zdarzenia, fakty, sprawcy, poszkodowani):

 

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………….………………

………………………………………………………………………………………………….

 

2. W powyższej sytuacji (co zrobiono, kogo powiadomiono, inne działania):

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

 

3. Świadkiem/ami sytuacji/zdarzenia był/li (wymienić: imię, nazwisko itd.):

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………..

 

 

Notatkę sporządził/a:

…………………………………….

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3

Rejestr zgłoszeń – zdarzenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich


L.p. 

Imię i nazwisko małoletniego, klasa 

Data i miejsce interwencji, osoba interweniująca 

Rodzaj krzywdzenia, osoba krzywdząca lub podejrzana o krzywdzenie małoletniego 

Zastosowane procedury i formy pomocy małoletniemu 

Powiadomione osoby, instytucje, organy zewnętrzne 

Uwagi 

Podpis dyrektora 

1. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 4

Monitoring standardów – ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem



 

tak

nie

Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żółwinie”?

 

 

Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem przez innego pracownika?

 

 

Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone?

 

Czy podjąłeś/-aś jakieś działania? Jeśli tak, to jakie?

 

Jeśli nie – dlaczego?

 

Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa)