Uchwała nr 3
Rady Rodziców Szkoły Podstawowej im. 11 Listopada w Żółwinie
z dnia 24 listopada 2017 r.
w sprawie ustalenia Regulaminu Rady Rodziców
na podstawie art. 53 ust. 4 ustawy i art. 54 ust. 8 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.), art. 83 ust. 4 i art. 84 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz 59) Rada Rodziców uchwala, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin Rady Rodziców określa strukturę wewnętrzną, tryb pracy, sposób przeprowadzania wyborów do rady i zasady gromadzenia oraz dysponowania funduszami.
2. Ilekroć w regulaminie mowa jest o:
- szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. 11 Listopada w Żółwinie
- rodzicach - należy przez to rozumieć ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów Szkoły Podstawowej im. 11 Listopada w Żółwinie;
- dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Szkoły Podstawowej im. 11 Listopada w Żółwinie;
- statucie - należy przez to rozumieć statut Szkoły im. 11 Listopada w Żółwinie,
§ 2
- Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców i opiekunów uczniów Szkoły Podstawowej im. 11 Listopada w Żółwinie.
- Rada Rodziców jest społecznym, samorządnym organem szkoły, współdziałającym z dyrektorem i radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim oraz organem sprawującym nadzór pedagogiczny w realizacji misji i zadań szkoły.
Rozdział 2.
§ 3
Cele, zadania i kompetencje Rady Rodziców
- Zasadniczym celem działania Rady Rodziców jest reprezentowanie interesów rodziców poprzez podejmowanie działań wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących, statutu oraz niniejszego regulaminu.
- Rada Rodziców realizuje cele i zadania poprzez:
- pobudzanie aktywności i organizowanie różnorodnych form działalności na rzecz rozwoju szkoły i jej uczniów;
- zapewnienie rodzicom wpływu na działalność szkoły i jej uczniów;
- zapewnienie rodzicom wpływu na działalność szkoły;
- formułowanie opinii i wniosków w sprawach przewidzianych przepisami powszechnie obowiązującymi oraz statutem;
- gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły;
- finansowe i organizacyjne wspieranie działalności statutowej szkoły;
- wspieranie działalności Samorządu Uczniowskiego;
- wspieranie organizacji społecznych współpracujących ze szkołą.
§ 4
- Kompetencje Rady Rodziców określa ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.)/ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ) oraz inne ustawy, akty wykonawcze i statut.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- występowanie we wszystkich sprawach dot. szkoły do dyrektora oraz pozostałych organów szkoły, a także do organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą;
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania;
- opiniowania materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym;
- opiniowanie projektu finansowego składanego przez dyrektora;
- opiniowanie możliwości podjęcia w szkole działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację;
- występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczycieli i dyrektora;
- udział w ustalaniu szczegółowej listy produktów dopuszczonych do sprzedaży lub stosowania w ramach żywienia zbiorowego;
- uchwalanie corocznego preliminarza dochodów i wydatków Rady Rodziców;
- zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego Rady Rodziców po jego zebraniu przez Komisję Rewizyjną i przedstawieniu przez nią opinii;
- wykonywanie innych uprawnień i obowiązków przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa oraz w statucie.
Rozdział 3
Struktura wewnętrzna, zasady przeprowadzania wyborów
§ 5
- Rada Oddziałowa jest wewnętrznym organem wybieranych przez rodziców uczniów poszczególnych oddziałów szkolnych, zgodnie z procedurą określoną w § 6.
- W skład Rady Oddziałowej wchodzi od 3 do 5 osób, w tym:
- przewodniczący;
- sekretarz;
- skarbnik
3. Rada Oddziałowa reprezentuje ogół rodziców uczniów danego oddziału szkolnego wobec dyrektora i innych organów szkoły.
§ 6
- Członkowie Rady Oddziałowej wybierani są na roczną kadencję przez zebranie rodziców uczniów każdego oddziału w głosowaniu tajnym. Rada Oddziałowa wybiera w głosowaniu jawnym ze swego grona przedstawiciela do Rady Rodziców. Dany rodzic może być członkiem Rady Rodziców lub Rady Oddziałowej dowolną liczbę kadencji.
- Wybory do Rad Oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w danym roku szkolnym.
- W wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic,
- Zebranie rodziców uczniów danego oddziału, na którym przeprowadza się wybory, prowadzi jeden z rodziców wybrany na przewodniczącego zebrania w głosowaniu jawnym.
- Dla przeprowadzenia wyborów Rady Oddziałowej zebranie rodziców uczniów danego oddziału wybiera w głosowaniu jawnym komisję skrutacyjną, w skład której wchodzą 3 osoby. Rodzic wybrany do komisji skrutacyjnej nie może kandydować do Rady Oddziałowej.
- W celu przeprowadzenia głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza karty do głosowania , rozdaje rodzicom obecnym na zebraniu i uprawnionym do głosowania, a następnie zbiera je.
- Wyboru dokonuje się spośród nieograniczonej liczby kandydatów, których mają prawo zgłaszać rodzice uprawnieni do głosowania. Zgłoszenie jest skuteczne, jeśli osoba zgłoszona wyrazi zgodę na kandydowanie.
- Wybór następuje zwykłą częścią głosów. Głos jest ważny, jeżeli na karcie do głosowania głosujący wskazał nie więcej niż jednego kandydata. Wskazania kandydata dokonuje się poprzez postawienie znaku X obok nazwiska kandydata.
- W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów uzyskało tę samą liczbę głosów, przeprowadza się głosowanie ponowne dla tych kandydatów.
- Mandat członka Rady Rodziców lub Rady Oddziałowej wygasa w przypadku:
- śmierci;
- skreślenia dziecka członka Rady Rodziców lub Rady Oddziałowej z listy uczniów szkoły;
- złożenia rezygnacji.
11. Odwołanie członka Rady Oddziałowej może nastąpić w czasie każdego zebrania rodziców uczniów oddziału na pisemny wniosek ¼ liczby rodziców uczniów oddziału zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym przy obecności co najmniej połowy rodziców uprawnionych do głosowania. Odwołanie członka Rady Oddziałowej w Radzie Rodziców, powoduje konieczność wyboru nowego przedstawiciela.
12. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Rodziców lub Rady Oddziałowej przeprowadza się wybory uzupełniające w trybie określonym w punktach poprzedzających.
13. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie związanych z wyborami decyduje zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
§ 7
- Rada Rodziców wybiera ze swego grona prezydium, w skład którego wchodzą:
- przewodniczący;
- wiceprzewodniczący;
- sekretarz;
- skarbnik.
2. Wybory prezydium odbywają się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
3. Do zadań prezydium Rady Rodziców należy:
- bieżące kierowanie pracami Rady Rodziców w okresie między posiedzeniami plenarnymi;
- wykonywanie uchwał Rady Rodziców;
- koordynowanie prac Rad Oddziałowych;
- reprezentowanie Rady Rodziców.
4. Pracami Rady Rodziców i prezydium Rady kieruje przewodniczący, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący.
5. Zadaniem sekretarza jest prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców.
6. Zadaniem skarbnika jest:
- prowadzenie ewidencji dochodów i wydatków Rady Rodziców;
- prowadzenie całokształtu działalności finansowo-gospodarczej Rady;
- koordynowanie prac skarbników rad oddziałowych;
- akceptowanie i zatwierdzanie do realizacji dokumentów finansowych przedkładanych Radzie Rodziców.
7. Poszczególni członkowie prezydium, jak także całe prezydium może być odwołane w każdym czasie przez Radę Rodziców większością bezwzględną na wniosek co najmniej ¼ członków Rady Rodziców.
§ 8
- Rada Rodziców wybiera ze swego ze swego grona trzyosobową Komisję rewizyjną, która sprawuje kontrolę nad działalnością Prezydium.
- Wybory Komisji odbywają się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają ze swego grona przewodniczącego, który kieruje pracami Komisji.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie, co najmniej raz w roku, całokształtu działalności finansowej Prezydium Rady Rodziców pod względem zgodności z przepisami;
- przedstawianie Radzie Rodziców informacji i wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli;
- opiniowanie rocznego sprawozdania finansowego Rady Rodziców;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę Rodziców.
5. Poszczególni członkowie Komisji Rewizyjnej, jak też cała Komisja może być odwołana w każdym czasie przez Radę Rodziców większością bezwzględną na wniosek co najmniej ¼ członków Rady Rodziców.
§ 9
- Posiedzenia plenarne Rady Rodziców odbywają się co najmniej 3 razy w roku szkolnym, z tym że pierwsze posiedzenie w danym roku szkolnym odbywa się nie później niż 15 października każdego roku. Pierwsze posiedzenie zwołuje dotychczasowy przewodniczący.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku posiedzenia zawiadamia się członków Rady Rodziców co najmniej 7 dni przed planowanym terminie posiedzenia, w sposób zapewniający dotarcie informacji.
- W uzasadnionych przypadkach może być zwołane posiedzenie nadzwyczajne po zawiadomieniu członków Rady Rodziców najpóźniej 1 dzień przed terminem zebrania.
- Posiedzenie RR zwołuje sekretarz, na wniosek przewodniczącego, prezydium rady rodziców, Komisji Rewizyjnej, dyrektora.
- Posiedzenie Rady Rodziców odbywa się bez względu na liczbę obecnych.
- Do posiedzeń prezydium Rady Rodziców etc.
- Uchwały Rady Rodziców , prezydium RR, Komisji Rewizyjnej oraz Rad Oddziałowych podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykle większością głosów. W przypadku równej liczby głosów, decydujący jest głos przewodniczącego.
§ 10
- Rada Rodziców, prezydium RR, Komisja Rewizyjna i Rady Oddziałowe dokumentują przebieg swych posiedzeń i podejmowanych podczas nich czynności w formie protokołów.
- Protokoły oraz uchwały podpisują przewodniczący i sekretarz.
- Rada Rodziców raz w roku składa ogółowi rodziców uczniów szkoły pisemne sprawozdanie ze swojej działalności wraz z informacją o wynikach działań kontrolnych Komisji Rewizyjnej.
- Dokumentacja z pracy Rady Rodziców i jej organów wewnętrznych przechowywana jest w sekretariacie szkoły.
Rozdział 4.
Zasady gromadzenia i gospodarowania funduszami Rady Rodziców
§ 11
- Źródłami funduszy Rady Rodziców są:
- dobrowolne składki rodziców uczniów szkoły;
- darowizny od innych osób fizycznych oraz osób prawnych;
- c. dochody z innych źródeł.
2. Wysokość składki rocznej w każdym roku szkolnym ustala Rada Rodziców w uchwale. Uchwała w sprawie składek może przewidywać zwolnienia z opłacania składek, jak również możliwość jej płacenia w ratach.
3. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę niż ustalona w uchwale.
4. Składki oraz pozostałe środki pieniężne przechowywane są na rachunku bankowym.
§ 12
- Fundusze, o których mowa w § 11 ust. 1 mogą być wydatkowane na:
- wspieranie celów statutowych szkoły;
- udzielanie szkole pomocy materialnej;
- dofinansowanie konkursów i imprez szkolnych;
- nagrody rzeczowe dla wyróżniających się uczniów, laureatów konkursów szkolnych i imprez sportowych;
- poprawę bazy materialnej szkoły;
- dofinansowanie wycieczek szkolnych;
- dofinansowanie własnych projektów i działalności Rady Rodziców i jej organów;
- udzielanie pomocy finansowej uczniom w sytuacjach losowych;
- inne cele realizowane uchwałą Rady Rodziców;
2. Pisemne wnioski o przyznanie środków z funduszu Rady Rodziców mogą składać: dyrektor, Rady Oddziałowe, Samorząd Uczniowski.
§ 13
- Podstawą działalności finansowej Rady Rodziców jest roczny preliminarz.
- W działalności finansowej RR kieruje się zasadami celowego i oszczędnego gospodarowania środkami.
Rozdział 5.
Przepisy końcowe
§ 14
Zmiana regulaminu następuje w takim samym trybie, jak został uchwalony.
§ 15
Uchwałą wchodzi z życiem z dniem 24 listopada 2017 roku.