Zasady oceniania zachowania uczniów
Rozdział 11 Statutu Szkoły Podstawowej
§157. 1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
2. W kl. IV-VIII szkoły podstawowej, śródroczną, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne.
§158. W klasach IV-VIII przy wystawianiu oceny klasyfikacyjnej zachowania brane są pod uwagę w równych proporcjach:
- ilość zgromadzonych punktów – 25%;
- samoocena – 25%;
- ocena koleżeńska – 25%;
- usunięty
§159. 1. W ciągu każdego półrocza uczeń może zdobywać punkty za zachowania pozytywne lub tracić punkty za zachowania negatywne (rodzaje zachowań zapisane są w dzienniku elektronicznym i stanowią załącznik do regulaminu oceny zachowania zawierającego treść niniejszego rozdziału).
2. Każdy nauczyciel wpisujący punkty w dzienniku, zobowiązany jest poinformować o tym ucznia oraz w komentarzu opisać za co zostały przyznane lub zabrane punkty.
§160. 1. Zgromadzone punkty, na miesiąc przed końcem półrocza lub roku szkolnego, zostają przeliczone na następujące oceny:
- wzorową: powyżej 250 punktów;
- bardzo dobrą: 201-250;
- dobrą: 101- 200;
- poprawną 0-100;
- nieodpowiednią -50 do -1;
- naganną poniżej -50.
2. Ocena poprawna jest oceną wyjściową w ocenie proponowanej z punktów.
§161. Bez względu na otrzymaną ilość punktów, samoocenę, ocenę koleżeńską i ocenę nauczycieli, uczeń otrzymuje ocenę naganną za:
- picie alkoholu, zażywanie narkotyków;
- kradzież, wyłudzanie pieniędzy;
- fałszowanie podpisów, dokumentów;
- inne wykroczenia przeciw prawu.
§162. 1. Na miesiąc przed śródroczną i roczną klasyfikacją uczniów (w terminach ustalonych zgodnie z kalendarzem roku szkolnego i podanych do wiadomości uczniów i rodziców) wychowawcy klas 4-8 są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanej ocenie zachowania, wpisując ją do dziennika. Wychowawca zobowiązany jest również w formie ustnej lub pisemnej poinformować ucznia o:
- pozytywnych zmianach w jego zachowaniu;
- obszarach do poprawy (co należy zmienić, do czego dążyć).
2. Przewidywana ocena zachowania jest ustalana na podstawie:
- zgromadzonej ilości punktów (w tym punktów wystawianych przez wychowawcę),
- oceny koleżeńskiej,
- samooceny,
oraz po zasięgnięciu opinii nauczycieli.
§163. Za prowadzenie dokumentacji oceny zachowania uczniów odpowiada wychowawca, który:
- przeprowadza na godzinie wychowawczej samoocenę i ocenę koleżeńską,
- analizuje zgromadzone punkty oraz oceny proponowane przez kolegów i ucznia, i wystawia na ich podstawie ocenę proponowaną,
- na spotkaniu KZN zasięga opinii nauczycieli na temat wystawionych ocen.
§164. 1. Wychowawca ma obowiązek umożliwić otrzymanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Warunki poprawy oceny ustalane są każdorazowo z uczniem, biorąc pod uwagę możliwe do spełnienia w przypadku danego ucznia kryteria otrzymania punktów dodatnich.
3. Ustalany jest również termin wywiązania z ustalonych zobowiązań – nie późniejszy niż klasyfikacyjne zebranie Rady Pedagogicznej.
§165. 1. Wychowawca ma prawo podwyższyć lub obniżyć o jeden stopień ocenę wynikającą z punktów, samooceny, oceny koleżeńskiej oraz innych nauczycieli, pod warunkiem umotywowania na zebraniu Rady Pedagogicznej.
2. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
3. Wychowawca przedstawia ją do zatwierdzenia na klasyfikacyjnym zebraniu Rady Pedagogicznej.
§166. 1. Na dzień przed śródrocznym/rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej, wychowawca klasy jest obowiązany poinformować ucznia i jego rodziców o ustalonej ocenie zachowania wpisując ją do dziennika.
2. W sytuacji, kiedy uczeń zasłużył na ocenę naganną po wyżej wymienionym terminie, należy natychmiast powiadomić rodziców i odnotować ten fakt w dzienniku.
3. Jeżeli uczeń po wystawieniu oceny zachowania wykazał się zachowaniem, które jest podstawą do zmiany wystawionej oceny na niższą, należy zawiadomić o tym fakcie ucznia i jego rodziców i odnotować ten fakt w dzienniku.
§167. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
PUNKTY
DODATNIE
DORAŹNE
- Czynny udział w imprezach szkolnych i klasowych, pomoc w ich przygotowaniu 5-20
- Dobre zachowanie na lekcjach 1-5
- Dodatkowa praca na rzecz klasy, szkoły, nauczyciela 5-15
- Inicjowanie działań na rzecz klasy/szkoły 15
- Koleżeńskie zachowanie – przekazywanie informacji o lekcjach, pomoc w trudnych sytuacjach
10-20
- Pomoc kolegom w nauce 10/20
- Reagowanie na czynienie zła przez innych uczniów 15/30
- Reprezentowanie szkoły w akcjach pozaszkolnych/poczcie sztandarowym 20/40
- Uczciwość/prawdomówność 15
- Udział w konkursach/zawodach sportowych 10
- Uzyskanie wyróżnienia lub punktowanego miejsca w zawodach, konkursach 20/40
- W czasie uroczystości noszenie stroju galowego 15
- Włączona kamera na lekcji online 5
- Występy na forum szkoły 20
- Wzorowa postawa na wycieczkach szkolnych 15
KONIEC SEMESTRU
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych 15
- Dbałość o higienę osobistą, schludny wygląd, zmiana obuwia 15
- Dobre zachowanie na lekcjach - nauczyciele przedmiotu 5-10
- Frekwencja 95% 15
- Przestrzeganie zasad dotyczących korzystania ze sprzętu elektronicznego 20
- Punktualne przychodzenie na lekcje 15
- Sumienne i efektywne pełnienie funkcji w szkole/klasie 10/20
- Wkład pracy wnoszony w naukę – wychowawca na koniec semestru 20/50
- Wysoka kultura osobista na co dzień, kultura słowa wychowawca 20
- Zmiana obuwia w szkole 15
UJEMNE
DORAŹNE
- Aroganckie odezwanie się -15
- Celowe niszczenie mienia szkolnego lub kolegów -20/-50
- Jedzenie na lekcji -10
- Kłamstwo/nieuczciwość (ściąganie) -20
- Korzystanie w szkole z telefonu bez pozwolenia nauczyciela -10
- Kradzież -100
- Niekulturalne zachowanie w autobusie -10
- Nieprzestrzeganie ustalonych zasad udziału w lekcji online -5/-10
- Niestosowny wygląd w szkole/mocny makijaż/ farbowane włosy/pomalowane paznokcie/wyzywający strój -15
- Niewykonanie polecenia nauczyciela/komentowanie -5/-15
- Odmowa zdeponowania telefonu komórkowego lub innego sprzętu -30
- Palenie papierosów/picie alkoholu/zażywanie narkotyków -100
- Prowokowanie kolegów do złych uczynków -50
- Przeszkadzanie na lekcji -5/-10
- Przynoszenie do szkoły niebezpiecznych przedmiotów -15
- Śmiecenie nieprzestrzeganie porządku -10
- Ucieczka z lekcji -20
- Udział w bójkach uczniowskich, zachowania agresywne -15/-50
- Wulgarne słownictwo/gesty -15
- Wychodzenie z budynku szkoły lub poza teren szkoły w czasie trwania zajęć bez zezwolenia -10
- Wyłudzanie pieniędzy -50
- Zachowanie cyberprzemocowe - w tym niekulturalne wpisy w komunikatorach -10/-100
- Zachowanie na przerwach niezgodne z ustalonymi zasadami (przesiadywanie w łazienkach, gaszenie świateł w łazienkach, bieganie między piętrami itp.) -10
- Zachowanie zagrażające bezpieczeństwu -10
- Złe zachowanie na wycieczkach, oddalenie od grupy -15
- Żucie gumy na lekcjach -5
KONIEC SEMESTRU
- Unikanie udziału w zajęciach pozalekcyjnych realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej (frekwencja <50%) - nauczyciel prowadzący zajęcia