KIERUNKI ROZWOJU SZKOŁY 2023/2024
Szkoła nowoczesna oraz przyjazna uczniom i rodzicom
KSZTAŁCENIE
1. Uzyskanie wysokich efektów nauczania poprzez:
a. Stosowanie oceniania kształtującego, w tym: ukazywanie celów lekcji, podawanie kryteriów sukcesu, przekazywanie informacji zwrotnej o postępach uczniów, uczenie oceny koleżeńskiej i samooceny…
b. Motywowanie ucznia do nauki poprzez: przełożenie nacisku z uczenia uczniów na uczenie się uczniów, stosowanie aktywizujących metod nauczania, pokazywanie uczniom, jak mają się uczyć; konstruktywne traktowanie błędów, udział w akcji „Szkoła z Pozytywną uwagą”
c. Indywidualizacja pracy z uczniem poprzez podejmowanie działań uwzględniających zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów
2. Odkrywanie zdolności i rozbudzanie zainteresowań uczniów, poprzez:
a. Odkrywanie talentów uczniowskich i wspieranie uczniów zdolnych
b. Ofertę kół zainteresowań konsultowaną z uczniami/rodzicami
c. Przygotowywanie uczniów do konkursów wewnętrznych i zewnętrznych
d. Udział szkoły/klas w projektach edukacyjnych
e. Wykorzystywanie w pracy z uczniami metody projektów
f. Kształtowanie u uczniów umiejętności kluczowych na każdej lekcji i na zajęciach pozalekcyjnych, w szczególności: samodzielności, innowacyjności i kreatywności, umiejętności współpracy w zespole
g. Korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych Uczenie programowania oraz gry w szachy od najmłodszych lat
h. Pielęgnowanie wśród uczniów od najmłodszych lat zamiłowania do czytania książek
3. Udzielanie odpowiedniego wsparcia uczniom wymagającym pomocy w nauce poprzez:
a. Dobrze zorganizowaną pomoc nauczycieli specjalistów wspierających ucznia (nauczycieli wspomagających, terapeuty pedagogicznego, logopedy, pedagoga, psychologa)
b. Zorganizowaną pomoc koleżeńską
WYCHOWANIE I OPIEKA
1. Wychowanie do wartości zgodne z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły.
2. Kształtowanie u uczniów postaw zapisanych w sylwetce absolwenta.
3. Kształcenie u uczniów kompetencji społecznych
4. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
5. Dbałość o dyscyplinę i bezpieczeństwo uczniów; wyznaczenie jasnych norm zachowania i ich przestrzeganie poprzez:
a. Rozwiązywanie na bieżąco problemów i konfliktów między uczniami przy współpracy: N-N, N-R
b. Ukazywanie uczniom sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami
c. Dbanie o kulturę zachowania (m.in. stosowanie zasad pozytywnej dyscypliny)
d. Podejmowanie przez wychowawców działań profilaktycznych dostosowanych do zdiagnozowanych potrzeb swoich wychowanków
e. zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa.
f. Dobrze działająca pomoc psychologiczno-pedagogiczna, wspierająca ucznia w rozwiązywaniu problemów
6. Stwarzanie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym, poprzez:
a. Dawanie możliwości samorealizacji w samorządzie uczniowskim i współdecydowania o sprawach szkoły dotyczących uczniów
b. Udział uczniów w organizacji imprez i uroczystości
c. Organizowanie akcji charytatywnych
d. Wolontariat
e. Pomoc koleżeńską
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
1. Dobra komunikacja i współpraca między nauczycielami, rodzicami i uczniami – wspólne tworzenie wizji szkoły
2. Szkoła otwarta na środowisko lokalne i inicjatywy rodziców
3. Dbanie o wizerunek szkoły w środowisku (przez podejmowane działania i ich promocję)
4. Udział w projektach unijnych
5. Rozwijanie własnego warsztatu pracy przez nauczycieli
6. Wprowadzanie na lekcjach przez nauczycieli innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych
7. Dbałość o nowoczesne wyposażenie sal lekcyjnych, wygląd budynku i otoczenia szkoły